|
|
|
|
|
Tavasz
Akárhogyan is kerülgetem,
mint vén macska a hűlni nem akaró tálat, elszakadni
mégsem tudván tőle, a gondolati körök közben újra-újra
lecsapva egy nyalintásnyira, majd visszatáncolva a
perzselő, mégis oly kívánatos lényegtől, de végül is
csak ki kell mondanom, le kell írnom, el kell nyávognom
végre, amit persze úgyis tud mindenki: itt a tavasz. Itt
az új tavasz új levelekkel, új gondokkal, új
gondolatokkal. Valami születik megint, ami pedig már oly
halottnak, érzéketlennek és fásultnak látszott, akár a
fügefa ott a Vasas belső udvarán, aztán egyszerre
kidugja tétova fejét egy apró rügy a holtszürke fából, s
máris harsog és kiabál, ez itt az élet.
Ilyen reményekkel várom
kicsiny világunk jobbra fordulását, elsősorban persze,
hogy a Főnix tele véget érjen, az igénytelenség cunamija
elvonuljon egyszer, hűséges nézőink ne felüdülésként
látogassanak el egy-egy előadásunkra a színházi
gagyi-áradat elöl, legyen hétköznap a színházi
„kultúra”, a művészet, ne bírálja fölül meccstől a bulin
át bármi. Várom a Főnix tavaszát. Remélem aztán kicsit
nagyobb világunk tavaszát is, mert „tájékoztathatnak”
engem, a lakosságot bármiről, én mégis csak a
szememnek hinnék: hány koldusba-hajléktalanba ütközöm
bódorogva városszerte, ha kinyitom a tévét nagy ritkán,
kell-e utána „kamillás vattával borogatni az agyam”
(Petri György), hány sötét alak dudál le a zebráról,
hány tízen-huszonéves(!) fiatalember igazságérzetét kell
éleszteni próbálnom, mert már fásultak, beletörődtek
abba, hogy soha nem is lesz ez másként, gazfickóké ez a
világ, marad az ügyeskedő, alamuszi önzés, néhányan
azért megértik: művész nemigen válhatik imígyen belőlük,
szereplő persze igen, hányan veszítették el a Jó
s Rossz tudásának hatalmát, pedig hát adtunk érte
valamit, ha az Ószövetségnek hinni lehet (lehet), hányan
csalják meg szemüket, fülüket, eszüket, csak hogy
hihessenek valamiben, mert anélkül aztán végképp nem
érdemes élni. Várom hazám, népem tavaszát. S remélem
persze a világ tavaszát (bár ez meteorológiai képzavar,
hiszen ugyebár Földünk furcsaságai miatt a déli
féltekén, ahol ugye fejjel lefelé élnek szegény
déli-féltekeiek, most éppen őszül), de azért csak jó
lenne, ha nem jégszívű pénzemberek döntenék el, mi jó
itt több mint hatmilliárdunknak… hát ilyen naiv
tavasszal az ember. S várom a magam tavaszát is persze,
pezsdüljön a vér, csillogjon a szem, más ízű még a
levegő is, nem beszélve egyéb nemes nektárokról s
ambróziákról.
Várom, remélem. Teszem a
dolgom. Közben Radnóti jár a fejemben, a Majális.
A hangraforgó zeng a fű között,
s hördül, liheg, akár egy üldözött,
de üldözők helyett a lányok
kerítik, mint tüzes virágok.
Egy lányka térdrehull, lemezt cserél,
a háta barna, lába még fehér,
a rossz zenén kis lelke fellebeg
s oly szürke, mint ott fönt a fellegek.
Fiúk guggolnak és parázslanak,
az ajkukon ügyetlen szép szavak,
duzzasztja testük sok kicsiny siker
s nyugodtan ölnek, majd ha ölni kell.
Lehetnének talán még emberek,
hisz megvan bennük is, csak szendereg
az emberséghez méltó értelem.
Mondjátok hát, hogy nem reménytelen.
Legyen mindannyiunknak reményteli, szép tavaszunk.
Bicskei Kiss László
|
Drámastúdió
18-26 éves fölnőtteknek
valamint
10-17 éves fiataloknak
a 2010-2011. tanévre,
szeptemberi kezdéssel
A Főnix Drámastúdió
(színiiskola) a felnőttek számára három éves,
hétvégi működésű képzést
biztosít.
A növendékek heti
órarendjében 4 óra színészmesterség, valamint szakmai
órák (mozgási, mozgásfejlesztő, mozgásszínészeti,
akrobatikai, hangi [zenés mesterség, ének], hangképzési,
elméleti [színház- és művészettörténet, dramaturgia,
műelemzés], beszédtechnikai és művészi beszéd órák,
továbbá kurzusszerű formában elméleti és gyakorlati
filmes ismeretek) szerepelnek.
A Főnix Drámastúdió
egyedülálló iskola abban, hogy a végzett és elkötelezett
növendékeknek szerződést, szerepeket kínál a Színházi
Műhely 12 éve sikeres társulatában. A Főnix Színházi
Műhely támogatja a társulat tagjainak színészi
minősítését.
A 18 év alatti korosztály
számára a színiiskola biztosítja az egészséges
személyiségfejlődés feltételeit, előkészíti a
művészetértő- és gyakorló felnőttkort, az önkifejezés
művészi eszközrendszerével biztosítja, hogy a színészi
pályát választók alapos felkészültséggel, illúziók
nélkül vágjanak bele leendő hivatásukba.
A színiiskola felvételi
meghallgatásai a következő tanévre elkezdődtek.
A felvételi meghallgatás
feltétele:
legalább öt fejből tudott irodalmi anyag, műfaji
megkötés nélkül.
A meghallgatás helyszíne:
Vasas Művészegyüttes Művelődési Háza
Budapest VIII., Kőfaragó u. 12.
A meghallgatás időpont-egyeztetése a
+36-20-384-6658
telefonszámon lehetséges.
A felvételi meghallgatás ingyenes!
|
Színházi Műhely
Az évad utolsó
Furcsa pár (Női változat)
előadása
Budapesten, az RS9 Színházban
április 25-én, vasárnap este 7-kor
2010. áprilisi játékrend
Jegyek elővételben
rendelhetők a fővárosi előadásokra
telefonon:
+36-20-384-6658
+36-30-248-3756
vagy Interneten a
fonixmuhely@gmail.com
címen.
|
|
Arcképcsarnok
Balázs
András
2008-ban végzett a
Főnix színiiskolájában, a Drámastúdióban, kiváló
eredménnyel.
Tempefői, Nírlifjúcsör, Corvin Sétány Performance,
Körmagyar, A funtineli boszorkány, Furcsa pár (Női
változat), Hogy kell várni a Mikulást?, Piroska és a
farkas, Lélegzetvisszafojtva - előadások, melyekben
fiatal kora ellenére szerepek vártak rá.
Mikor döntötted el, hogy színházzal szeretnél
foglalkozni?
15-16 évesen azt
vettem észre, hogy sok a szabadidőm és elmentem a
gimis színjátszó szakkörbe. Gondoltam jó buli lesz.
Aztán 2004 nyarán választhattam, hogy angol- vagy
színjátszó táborba menjek. Mivel angolból eleve
nagyon jó voltam, ezért a színjátszót választottam.
Ez volt az Összpróba tábor. Léner Andrissal
dolgoztunk. Egész nap dolgoztunk, mozgásórák voltak,
még az este 10 órás takarodókról is kikértek, hogy
próbáljunk. Nagyon megszerettem, és akkor döntöttem
el, hogy színész akarok lenni.
Hogy kerültél a
Főnix-be?
Miután a táborból
hazajöttem szeptemberben elkezdtem színiiskolát
keresni. Voltam például a Shakespeare-ben is, de oda
csak érettségivel lehetett menni, és az nekem akkor
még nem volt. A Főnix-be egy véletlen folytán
kerültem. Unokatestvéreim jöttek fel Pestre és
mondták, hogy van egy felesleges jegyük a Dzsungel
könyvére. Elmentem velük. Az egyik majom a darabból
nagyon ismerős volt. Domokos Flóra volt az, aki a
táborban volt a mozgástanárunk. Előadás után még
leültünk beszélgetni, almafröccsöt ittunk, és
meséltem neki, hogy színiiskolát keresek. Flóra
mondta, hogy tanít a Főnix-ben és megadta Bicskei
számát. Felhívtam, felvételiztem, és felvételi után
be is ültem egy órára.
Mi a legkedvesebb
szereped, vagy emléked a Főnix-ben?
A
Lélegzetvisszafojtva bemutatót nagyon élveztem.
Aztán megjelent róla az első kritika. Szóról szóra,
mondatról mondatra azt írta, amiket a próbákon
megbeszéltünk, amit adni akartunk a nézőknek. Ez
azóta is példaértékű. Ezért csinálom a színházat:
hogy az, amit adni szeretnék, eljusson a nézőkhöz.
Márciusban volt a
Tempefői bemutatója, amiben címszerepet játszol.
Hogyan ajánlanád a nézőknek az előadást?
Bár Közgázon
végeztem, ahol tanultunk marketinget, de ez nem az
erősségem. Nem szeretem rátukmálni az emberekre a
dolgokat. De akit érdekel a színház, a művészet,
annak mindenképpen egy érdekes élmény. Főleg egy
ilyen kis színház szemszögéből, mint a miénk. A
darab elgondolkodtat a művészet mai globális
állásáról. És jó példa arra, hogy nem csak
Shakespeare tud mindig aktuális lenni.
Mit jelent számodra
Tempefői figurája?
Amikor először
olvastam a szövegkönyvet elég ambivalens érzéseim
voltak. Egyrészt szimpatikus volt, rögtön tudtam
vele azonosulni, ellenben Tempefőit egy hisztis kis
krapeknak éreztem. Ugyanakkor félek tőle. A darab is
nagy falat, a szerep is nehéz. Olyasvalakit
színpadra vinni, akiből milliókból csak egy van. Egy
zseni. Sok helyen nehezen megfogható. Tempefői küzd
az életben maradásért, újra és újra nekirugaszkodik,
de rájön, hogy ha megfeszül sem tudja eladni magát.
És ebbe belejön még a nő is. A szexualitás, talán a
szerelem. Tempefői egyrészt én vagyok, de mégsem
olyan egyszerű a dolog, mint gondoltam.
Számodra mit jelent
a zseni fogalma?
Olyan ember, aki az
életnek valamely területén zsigerből olyat tud
alkotni, amire mások évtizedek munkájával is
képtelenek. Azt hiszem így definiálható.
Tempefői ugye
költő. Te szoktál verseket írni?
Mint minden
tizenéves én is írtam verseket. Vettem is hozzá egy
jó vastag füzetet. Összesen huszonegynéhány versem
készült. Elvittem a magyartanáromnak, aki a
színjátszót is tartotta.
Elolvasta, és azt mondta, jó, jó, de láthatóan
gyerekcipőben járnak a verseim. De az írás
gondolatával azért játszadozom. Van egy-két regény
ötletem. Egyszer talán megírom.
Van kedvenc költőd?
Ha ezt fél éve
kérdezed rögtön rávágom, hogy van: Radnóti Miklós.
Mostanában jobban elmélyedtem az irodalomban, és rá
kellett jönnöm, hogy nem ő az egyetlen. Nagyon
megszerettem – a teljesség igénye nélkül – Weöres
Sándort, Pilinszky-t, Kányádit. De minden költőnek
van legalább egy olyan verse, amit magaménak érzek.
Említetted, hogy a
Közgázon végeztél. Ez hogyan egyeztethető össze a
színházzal?
Nehezen. Érettségi
után el kellett döntenem, hogy hova megyek
továbbtanulni. Valahova mindenképpen kellett. Mivel
a Színműre nem vettek fel, jött a Közgáz. A minap
beszélgettem egy közgázossal, hogy az odajárok
60-70%-a nem tudja valójában mit akar. Én tudom. Nem
azt.
Mennyire fontosak
Neked a külsőségek?
Nehéz bevallanom,
de egy hiú ember vagyok. De azt hiszem, ha valaki
csatornaként használja magát, hogy közöljön valamit,
annak nem lényegtelen a külső.
Különben az első benyomás mindig nagyon fontos, és
ha van egy előnyös külső adottságom, miért ne
használnám. Utána úgyse számít.
Mik a jövőre
vonatkozó terveid?
Felvesznek a
színműre.
Aztán kőszínházba szeretnék bekerülni. De arra
jöttem rá, ha már van gazdasági végzettségem, és
színész vagy rendező lesz belőlem, akkor
színházigazgató is lehetek.
Merni kell nagyot álmodni.
Ha színészként nem tudnék megmaradni – erre nem
szívesen gondolok – elhelyezkedhetnék egy színház
gazdasági osztályán, de azt nem bírnám elviselni:
oly közel, s mégis oly távol.
A riportot Hartai
Laura készítette
|
|
Tisztelt Nézőnk!
Ha kérdése van a hónap
színészéhez, az Arcképcsarnok szereplőjéhez, kérjük, írja meg, amire
kíváncsi!
fonixmuhely@gmail.com |
|
|