|
Angelo Longoni: Xanax
56 óra egy liftben: egy nagy
kiadóvállalat két alkalmazottja, férfi és nő (újságíró
és menedzser) a vállalati liftben reked egy hosszú
hétvégére, péntek estétől hétfő reggelig.
„Tudod, mi történt itt bent?
Közöttünk? Mintha éveket éltünk volna le egy pár óra
alatt. Mint a laborban. Mint két kísérleti patkány, egy
hím és egy nőstény, akiket bezárnak egy dobozba... a
félelem, a pánik, a párosodás, a biológiai szükségletek,
az agresszió... szokásos dolgok, amelyek normál
körülmények között egy hónap alatt zajlanak le... itt
viszont, varázsütésre két nap is elég, még sok is. Jó,
nem?”
Két ember különös
egymásra-találása a rohanó világban, ahogy a
távolságtartó idegenségtől az intim bizalomig jutnak
önmagukkal és egymással: látszólag egyszerű történet. A
darab azonban a lélektani hitelességen túl társadalmi
képet is mutat, figyelmeztet emberi kapcsolataink
fontosságára és minőségére. A „szorult helyzet" kilenc
képben kínál játékos lehetőséget önmagunk, környezetünk
és viszonyaink újrafogalmazására, újragondolására.
Madách Imre: Az ember
tragédiája – Tizennegyedik szín
A „teremtett” s a „csinált”
világ együttes katasztrófájának világába, a jégvilágba
vezet a Tragédia Tizennegyedik színe. Környezeti
pusztulás és a civilizáció széthullásának kettős
felelőssége nyomja Ádám vállát. Vajon igaz-e Lucifer
cinikus érvelése az „éhes-gyomor-filozófiáról”, hogy az
ember célja soha nem volt több, mint szükségleteinek
puszta kielégítése, a fogyasztás? Vagy a
magasabbrendűnek tartott eszmék, az emberi szellem
alkotói és alkotásai, a jellem formálói és példamutatói
hozhattak volna változást e tragikus úton? Madách nyitva
hagyja a kérdést ebben a színben.
Hubay Miklós: A bál után
Hubay egyfelvonásosa bezárja
a gondolati sort, pontot tesz a végére. Az utolsó
emberpár haláltánca, a véglegesen és visszavonhatatlanul
kipusztult emberiség rekviemje. Meddő filozófiák, meddő
próbálkozások az emberiség ős-szülővé válására, meddő
ok-keresések. Nincs kiút, nincs visszaút. Válasz
formálódik az előző képben nyitva maradt madách-i
kérdésre: az értelmes, alkotó élet helyett választott
őrjöngő fogyasztás, a jellem helyett választott
lelkiismeretlen marketing-kufárok formálta szokások
Lucifer igazságát hitelesítik. A mű üzenete kegyetlen
igazság: ha lemondunk a lelkiismeret egyéni és kollektív
felelősségéről, nem marad más számunkra, mint
hiábavalóan keresni egy méltó pusztulás formáját, s
biztosítani feltételezett „utódainknak”, a csótányoknak
a helyet.
Bicskei Kiss László
|