Aktuális 

   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megszületni

 

Saját születésem történetét pontosan ismerem. Édesanyám évről évre elmeséli, de még sokadszor is lelkes kíváncsisággal hallgatom, hátha megfejtem a titkot, a csodát! Jó, hogy itt vagyok. Köszönöm! De csak ennyi volna a közöm ehhez a szóhoz? Nem hiszem.
 

Nap mint nap itt van körülöttem. Főleg így tavasszal, amikor látom a lassan előbújó virágokat, a bábból előküszködő pillangókat…
 

Megszületni fájdalmas. Elhagyni az anyaméh ölelő biztonságát, és kilépni a világba. Világra jönni…
 

2010-ben május 2-án, anyák napján kezdődik a születés hete. Ez a rendezvény a családalapításról, a gyermekvállalásról szól, és azt hiszem , hogy a születés szó hallatán először mindenkinek egy gyermek világra jövetele jut eszébe.
 

Pedig a hétköznapi életben számtalan más vonatkozásban jelen van ez a szó. Ha valami jó dolog jut az eszembe, mennyivel szebben cseng, ha azt mondom, megszületett egy gondolat. A képzőművész, a költő, és a zenész kezei között megszületik egy alkotás. A rendező elolvas egy darabot és megszületik fejében egy elképzelés. És ezzel elindít egy másik szülési folyamatot: a próbaidőszakot. A színész próbál, keres, valamire rátalál, eldobja, keres tovább, és sokszor fájdalmas folyamat végeredményeként megszületik a figura, és megszületik egy előadás.
 

De minden születésben benne van az elmúlás. Ami megszületik, létrejön annak valahol vége is lesz. Furcsa kettősség, hogy a születés hetében a Főnixben (ami az újjászületés madaráról kapta a nevét) lesz egy darabtemetés.
 

Május 5-én este 7 órakor az RS9 Színházban - és a Főnix társulatának előadásában - utoljára lesz látható Kornis Mihály Körmagyar című darabja. Nekem személyesen furcsa kötődésem van ehhez az előadáshoz. Nem játszom benne, nem voltam jelen a próbaidőszakban, mégis majdnem minden előadáson ott vagyok.
 

Már a társulat tagja voltam, amikor első évfolyamos volt az az osztály, akiknek három évvel később a Körmagyar volt a végzős vizsgadarabjuk. Láttam őket elsőben. Néha be is mentem az óráikra, ők nézték a társulat próbáit, előadásait. Harmadéves korukban csak annyit tudtam, hogy a Körmagyar lesz a vizsgaelőadásuk, csak a felmerülő kérdések egy részét hallottam. Ismertem őket, kíváncsi voltam rájuk. Aztán láttam a főpróbájukat, aztán a vizsgát. A darab a Színházi Műhely repertoárjára került, és megnéztem majd mindegyik előadást az elmúlt két évben. Láttam a megszületést, a kamaszkor nehézségeit, és a felnövést. Jó volt nézni. Jó volt látni, ahogy hónapról hónapra változik, érik, egyre több lesz az előadás. És szerettem azt az érzést, amikor tejes szívemből tudtam gratulálni azoknak az embereknek, akiket láttam elsős koruk óta.
 

Én ott leszek az utolsó „körmagyaron” is. Kívánom, hogy méltó temetése legyen, mert szép útja volt.
 

Szeretettel
Hartai Laura

 

 

 

Drámastúdió

18-26 éves fölnőtteknek

valamint

10-17 éves fiataloknak

a 2010-2011. tanévre,

szeptemberi kezdéssel

 

A Főnix Drámastúdió (színiiskola) a felnőttek számára három éves,

hétvégi működésű képzést biztosít.

 

A növendékek heti órarendjében 4 óra színészmesterség, valamint szakmai órák (mozgási, mozgásfejlesztő, mozgásszínészeti, akrobatikai, hangi [zenés mesterség, ének], hangképzési, elméleti [színház- és művészettörténet, dramaturgia, műelemzés], beszédtechnikai és művészi beszéd órák, továbbá kurzusszerű formában elméleti és gyakorlati filmes ismeretek) szerepelnek.

 

A Főnix Drámastúdió egyedülálló iskola abban, hogy a végzett és elkötelezett növendékeknek szerződést, szerepeket kínál a Színházi Műhely 12 éve sikeres társulatában. A Főnix Színházi Műhely támogatja a társulat tagjainak színészi minősítését.

 

A 18 év alatti korosztály számára a színiiskola biztosítja az egészséges személyiségfejlődés feltételeit, előkészíti a művészetértő- és gyakorló felnőttkort, az önkifejezés művészi eszközrendszerével biztosítja, hogy a színészi pályát választók alapos felkészültséggel, illúziók nélkül vágjanak bele leendő hivatásukba.

 

A színiiskola felvételi meghallgatásai a következő tanévre elkezdődtek.

 

A felvételi meghallgatás feltétele:
legalább öt fejből tudott irodalmi anyag, műfaji megkötés nélkül.

A meghallgatás helyszíne:
Vasas Művészegyüttes Művelődési Háza
Budapest VIII., Kőfaragó u. 12.

A meghallgatás időpont-egyeztetése a
+36-20-384-6658
telefonszámon lehetséges.

A felvételi meghallgatás ingyenes!

 

 

 

Színházi Műhely



Az évad utolsó

előadásai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010. májusi játékrend

 

2.

 vasárnap

 17 óra  

   Levél egy meg nem született gyermekhez

   Pestszentimrei Közösségi Ház

5.

 szerda

 14 óra  

   Hogy kell bánni a férfiakkal?

   Törekvés Művelődési Központ

5.

 szerda

 19 óra  

   Körmagyar

   RS9 Színház

12.

 szerda

 19 óra

   Nírlifjúcsör

   RS9 Színház

14.

 péntek

 19 óra  

   Tempefői

   RS9 Színház

15.

 szombat

 19 óra  

   Hogy kell bánni a férfiakkal?

   Ceglédbercel

19.

 szerda

 19 óra  

   A hosszú karácsonyi ebéd

   RS9 Színház

28.

 péntek

 18 óra

   Száll a perc...

   Szabadság Kávéház

 

Jegyek elővételben rendelhetők a fővárosi előadásokra

telefonon:
+36-20-384-6658
+36-30-248-3756

vagy Interneten a
fonixmuhely@gmail.com
címen.

 

 

 

Arcképcsarnok

 

Vén Friderika

 

2008-ban végzett a Főnix színiiskolájában, a Drámastúdióban.
A színiiskola befejezése óta tagja a Színházi Műhely társulatának.

Játszott és játszik a Piroska és a farkas, a Profán Betlehem, a Sganarelle, a Furcsa pár (Női változat), A funtineli boszorkány, a Körmagyar, a Beck-kettő-három, az Isten ingyér teremtette a világot, A kopasz énekesnő, a Nírlifjúcsör és A hosszú karácsonyi ebéd című előadásokban.

 

Hogy jött a színház az életedbe?
Gyerekkoromban színész szerettem volna lenni. Általános iskolában részt vettem több vers- és prózamondó versenyen. Ennek kapcsán van egy aranyos emlékem. 10 éves koromban egy versenyen Csoóri Sándor: Anyám fekete rózsa című versét mondtam. Tipikusan kislánynak való vers. Nagyon meg voltam fázva és örültem, hogy egyáltalán végig tudom mondani a verset, a végére még a könnyem is kicsordult. A hallgatóság el volt ragadtatva. Végül közönségdíjat kaptam. De ezen kívül minden versenyen csak különdíjat, vagy közönségdíjat nyertem. Utáltam. Úgyhogy 12 évesen úgy döntöttem mégsem leszek színész. Azt gondoltam, úgy nem érdemes, ha nem jó, amit csinálok. (hogy jó-e, amit csinálok, az még eldöntendő, egyszer majdan mérlegre teendő dolgok között van).
Aztán 25 évesen megismerkedtem valakivel, aki színházzal foglalkozott, és visszatért az a gondolatom, hogy színész leszek.

Miért akartál színész lenni?
Még most is csak szeretnék színész lenni. Valamit mutatni, közvetíteni szeretnék az embereknek. Gondolatokat ébreszteni, hatni. Ennek biztos van más útja is, de nekem ez az út a természetes. Ebben a közegben éreztem már növendékként is otthon magam.

Ha nem jön a színház mi lettél volna?
Űrhajós, vagy pszichológus szerettem volna még lenni. A színházban mindkettő megvalósult. A színpadon repülhetek és az emberrel foglalkozom.

Hogy találtál rá a Főnix-re?
25 évesen elkezdtem színiiskolát keresni. Voltam felvételizni egy helyen, ahol azt mondták, hogy szép vagyok, de kicsit öreg, beszédhibás és nem elég szenvedélyes. Azt gondoltam, akkor hagyjuk. Aztán megnéztem Budaörsön a Vágy a szilfák alatt című előadást, és ahogy néztem benne a „farkas zolit”, újra meggondoltam magam. Márpedig ezt fogom csinálni. Olvastam vele egy riportot, amiből kiderült, hogy a Zoli a Főnixben tanult. Úgyhogy két héttel a másik felvételim után eljöttem a Főnixbe is felvételizni.

Mostani szemmel, hogy értékeled a Színház előtti önmagad?
Egészen más ember volt. Felületes, kereső, aki nem tudja igazán, hogy mit keres. Olyan valaki, aki nem vállalja fel a harcok felelősségét. A mostani énem sokkal bátrabb. Sokkal jobban látja az értékeket, okosabban kezeli az érzelmeket, a kicsapongásokat.

Szerinted miért fontos az embereknek a színház?
Miért, fontos? Sajnos egyre inkább átveszi a színház szerepét a tévé. Az emberek szórakozni akarnak. De a színház feladata, nem csak a szórakoztatás, hanem az is, hogy gondolkodtasson. Pesten már nincs meg a színháznak az a hagyománya, hogy az emberek szépen kiöltöznek, mert színházba mennek este. Vidéken - hála a Kaporszakállúnak - még megvan.

Szerinted hogyan lehet az embereket visszacsalogatni a színházba?
Olyan darabot kell találni, létrehozni, ami felkelti az emberek érdeklődését, és eljönnek megnézni. És ne csak azért jöjjenek el, hogy szórakozzanak, vagy meztelen alsókat láthassanak, hanem hogy magukra ismerhessenek, magukénak érezzenek egy előadást, egy sorsot, érzést. Akár csak tudat alatt.

Te játszottál már máshol is. Hogy élted meg?
Jó tapasztalás volt. Olyan helyen játszottam, ahol nem volt fix társulat. De jó volt figyelni, mások hogyan dolgoznak. Onnan is lehetett „lopni”.

5-én lesz a Körmagyar utolsó előadása. A Színésznőt játszod benne. Mit jelent számodra az a szerep?
Nagy szerelem. Az egyik kedvenc szerepem. Sokat tanultam belőle, jó nagy lépcsőfokokat kellett megmásznom. Nagy szívfájdalom, hogy eltemetjük. Úgy érzem sok minden lett volna még benne, ami azért nem jött ki, mert az ember lánya nem volt elég bátor.
De ugyanakkor nem vagyok szomorú (majd leszek takarásban, amikor utoljára hallgatom a többieket). Lesz még egy előadás, és abban benne van a lehetőség, hogy még egyszer meg tudom mutatni, amit szeretnék. Csak egyszer. Növendékként is sokszor hallottam, hogy mindig úgy kell játszani, mintha csak egyszer lehetne.

Szóval a Színésznő az egyik kedvenc szereped. Melyik a többi kedvenc?
Nagyon szerettem a Kopasz énekesnőben a Szerzői utasítást. Az a szerep valójában nincs, csak instrukció. Izgalmas volt megcsinálni. Általában én vittem egy próbára 100 ötletet, amiből Sződy tanár úr kihúzott 97-et. De a maradék három benne maradt!

Egy idegennek mit mondanál magadról, mi a legfontosabb, amit Rólad tudni kell?
Színész-jelöltként a legjellemzőbb, hogy örök elégedetlen vagyok magammal, és nagyon-nagyon-nagyon szeretem, ha a néző kinyilvánítja akár pozitív, akár negatív véleményét, neki akarok megfelelni, neki szeretnék adni, a többi nem érdekel.
Magánemberként, visszapasszolom a kérdést, mondd meg te, szerinted mit kell Rólam tudni. 
 J  

A riportot Hartai Laura készítette

 

 

Tisztelt Nézőnk!

Ha kérdése van a hónap színészéhez, az Arcképcsarnok szereplőjéhez, kérjük, írja meg, amire kíváncsi!

fonixmuhely@gmail.com

 

 
         

 

Kapcsolat

   +3620 384 6658  |  

fonixmuhely@gmail.com  |  

Facebook   ||

  Impresszum 

Oldaltérkép  |

 Adatkezelés |