Hírlevél 2008. április

 

 

 

 

vissza

 

 

Főnix Művészeti Műhely

 

Aktuális

 

10 éves a Főnix!!!

     Főnix Művészeti Műhely 1998-2007    

    

A Négyszögletű Kerek Erdő meséi érzékeny mesék gyerekeknek, fölnőtteknek Lázár Ervin nyomán

A képen Hole Dániel, Weisz Ildikó, Szávai Katalin, Pásztor Zsolt, Baku György, Tarr György, Hartai Laura.

Az előadás április 10-én 9-kor és fél 11-kor látható Maglódon, a Magházban

 

 

Játsszunk együtt a tűzzel!

 

 

Párbaj!

 

 

A Főnix Művészeti Műhely párbajra hív minden vállalkozó kedvű és versenyszellemű társat és vetélytársat, minden színtársulatot, színiiskolát és színészneveléssel foglalkozó intézményt.

 

Fegyvernem: impró-színházi etűd

 

Helyszín: Öskü

 

Időpont: 2008. május 11.

 

A párbaj menete: 10 óra 15-kor a résztvevő csapatok előre elkészített, néhány soros epikus szövegrészletek (irodalmi mű-részletek) közül húznak egyet-egyet. Feladatuk, hogy a prózai részletet dramatikus formába öntsék, megrendezzék, és el is játsszák. Minden ismert és eddig ismeretlen színházi stílus és forma megengedett, Öskü minden helyszíne – kivéve a szakrális helyeket és a magántulajdont – alkalmas lehet az előadásokra.

 

15 órakor a résztvevő csapatok és nézők megtekintik egymás produkcióit. Az előadások értékelése.

 

A kesztyű felvétele és további információ: Bicskei Kiss László 06-20-384-6658

 

 

Felvételi meghallgatások a Főnix Drámastúdióban a 2007-2008. tanévre

 

A Főnix Művészeti Műhely színiiskolája, a Főnix Drámastúdió tizedik alkalommal indítja el  felnőtteknek (18-26 év)

I. évfolyamát.

 

A Főnix Drámastúdió azok színiiskolája, akik munka vagy tanulás mellett, levelező tagozaton, hétvégi órák során kívánják megszerezni mindazt az ismeretet, tudást, tapasztalatot és gyakorlatot, amely a színészi minősítés jogszabályi feltétele.

A tanév 10 hónapos, év végi (nyilvános) vizsgák: 2009. június 21.

Tantárgyak: színészmesterség, mozgásszínészet, pantomim, zenés mesterség, hangképzés, akrobatika, beszédtechnika, művészi beszéd, elmélet (művészettörténet, színháztörténet, dramaturgia, műelemzés).

A tanári kar a színházi szakma magasan képzett mestereiből áll (lásd: Drámastúdió/Tanárok).

Az I. évfolyam órái vasárnapi napokon vannak.

Helyszín: Vasas Művelődési Ház Budapest VIII., Kőfaragó u. 12.

 

A Főnix Drámastúdió az a színiiskola, ahol a kiváló eredménnyel végzett növendékek szerepekhez, szerződéshez juthatnak a Főnix Színházi Műhely társulatában.

 

További információ: 0620-384-6658

Követelmény: legalább öt, fejből tudott irodalmi anyag, műfaji megkötés nélkül

 

A felvételi meghallgatás ingyenes!

 

 

 

Felvételi meghallgatások 14-17 éves jelentkezők számára!

 

A Fiókák osztálya felvételt hirdet középiskolás korú, a színjáték, a színház iránt érdeklődő tehetséges fiatalok számára.

 

Helyszín: Vasas Művelődési Ház Budapest VIII., Kőfaragó u. 12.

További információ: 0620-384-6658

Követelmény: legalább öt, fejből tudott irodalmi anyag, műfaji megkötés nélkül

 

A felvételi meghallgatás ingyenes!

 

 

Ismét elindul a Főnix Drámastúdióban a Csőrikék osztálya 6-13 éves jelentkezők számára!

(akik szeretnék megtenni első, játékos lépéseiket a színjáték, a színészet útján)

 

Felvételi meghallgatások: minden szombaton és vasárnap 10 órakor (előzetes bejelentkezés alapján)

 

Az órák időpontjai: péntek 15 órától 19 óra 30-ig

Helyszín: Vasas Művelődési Ház Budapest VIII., Kőfaragó u. 12.

 

További információ: 0620-384-6658

 

 

Pályázat!

 

A Főnix Filmes Műhely forgatókönyvírói pályázatot hirdet.

 

Forgatókönyveket várunk komédia és/vagy tragédia alapkategóriában.

(Lehet tehát keverni a műfajokat, de nem kérünk akció-sci-fi-horrorokat, melyek ráadásul történelmi korban játszódnak.)

A tervezett film játékideje nem haladhatja meg a fél órát, a szereplők száma optimálisan 2-5 fő.

A forgatókönyveket e-mailben kérjük leadni a makraygabor@freemail.hu e-mail címre.

Leadási határidő április 10-e.

A legjobbnak ítélt forgatókönyvet a Főnix Filmes Műhely megfilmesíti.

A pályázat eredményét a májusi Hírlevélben közöljük.

Esetleges kérdéseket a pályázattal kapcsolatban a makraygabor@freemail.hu e-mail címen lehet feltenni.

 

 

 

Felhívás!

 

A Főnix Színházi Műhely működésének 10. évében lehetetlen helyzetbe került.

A Gutenberg Művelődési Otthon bezárása után a társulat próbahely nélkül maradt, s alkalmi helyszíneken dolgozva működik az évad kezdete óta.

Kérünk minden művészetpártolót, mecénást, támogatót és színházbarátot,

intézményt akár vagy magánszemélyt,

segítsen!

Segítse, ha teheti, alkalmas próbahellyel a Főnix Színházi Műhely működését, hogy 31. bemutatónk megszülethessék!

 

Köszönet, ha elolvasta kérésünket,

köszönet, ha gondolkodott rajta,

köszönet érte, ha tett valamit.

Bicskei Kiss László

a Főnix alapítója

20-384-6658

 

Arcképcsarnok

Orosz Dániel

 

Orosz Dániel fontos szereplő a Főnix Színházi Műhely társulatában: munkája révén - kulturális menedzser - telik meg estéről-estére a nézőtér .

A színházi szervezés munkájáról, a közönségkapcsolatokról és a Főnix-ről kérdeztük.

 

Mi a színházi szervező munkája?

Két részre bontanám a választ. Aki ilyen titulussal bír, zömében közönségszervezéssel foglalkozik. A híd szerepét tölti be a színház ill. egy adott előadás és a néző között. Ehhez döntően gyakorlatiasságra van szükség, de mindenekelőtt a legfontosabb a színház szeretete. Fontos a hiteles kommunikáció, elvégre a kultúra is egy termék és így nekem, a tulajdonképpeni értékesítőnek a személyes hitelemen nagyon nagy hangsúly van. A legfontosabb, hogy a színházszerető szervező rajongása akkor is kitartson, amikor ez a tevékenység a sok, „köszönöm nem tudok élni a lehetőséggel”, a „nem” válaszokkal és különféle kudarcokkal „színeződik”. Természetesen én sem szeretem, ha kitartó munkám mégsem manifesztálódik eladott jegyekben, vagy lekötött előadásban, ám igyekszem emelt fővel viselni az elutasítást. Bele sem vágtam volna ebbe a nagy kalandba, ha nem hinnék a társulatban, illetve saját magamban. Bevallom, túl hiú vagyok ahhoz, hogy tartósan elviseljem a kudarcot. Nekem is vannak nehéz periódusaim, ilyenkor a pokolba kívánom a munkámat, ám ekkor elegendő egy kis pozitív „szikra” és máris szárnyakat kapok újból. Valahol missziónak is tekintem a munkánkat, elvégre a FŐNIX egy értékteremtő műhely, ahol nagyszerű emberek hoznak létre olykor katarzissal felérő produktumot. Kicsit elkalandoztam, visszatérve… Sok együtthatónak kell összejátszania ahhoz, hogy valaki eljöjjön egy előadásra. Ha a nézők jót kapnak tőled, jó előadásokra jutnak el általad, akkor ők fognak egy idő után keresni. Létrejön egy kapcsolati háló, amely újabb és újabb kontaktusokat teremt, újabb színházba „igyekvőket” sodor az utadba. Ezt a kapcsolatrendszert kell ügyesen „mozgatni”. „Ügyfeleim” között egyaránt vannak egyetemisták, jogászok, tanárok, adminsztratív területen dolgozók, barátok, családtagok, de egyszerű emberek is. Fontos, hogy az adott személy érdeklődési körének megfelelő darabot kell számára ajánlani, s idővel kell hozzászoktatni a „velősebb” darabokhoz. Vannak olyan „embereim” akiknek elég egy jelszót mondani, amelyet Shakespeare „Ahogy tetszik” c. művének egyik monológjából csentem el, miszerint: „Színház az egész világ!”, s erre rendszerint az alábbi válasz érkezik: „Most mit ajánlasz?” Büszke vagyok arra is, hogy sokakat sikerült a színház szeretetére „nevelnem”. Munkám részét képezik a személyes hitel megteremtésén kívül azok a különböző marketingtevékenységnek felfogható teendők is, amelyek igyekeznek még inkább profi „köntösbe öltöztetni” a Főnix-et. 2006 őszén talán Főnix-es munkám és Weisz Ildi révén kért fel Bánfalvy Ági színésznő, hogy vidéken szervezzek számára (is) előadásokat, ekkor kezdtem el az országjárást. A tájelőadások szervezése egy rendkívül küzdelmes, időigényes, sziszifuszi munka, ám talán a leginkább felemelő szelete a színházi szervezésnek. Hátborzongató élmény átélni egy vidéki sikert, s látni a ragyogó arcokat, az önfeledt tapsvihart. Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy talán ez az én sikerem is, hiszen munkám eredményeként sikerült másfél-két órára „színházi misztériumot” és kikapcsolódást csempészni, az emberek manapság nem éppen könnyű életébe.

Mi a helye, a szerepe a szervezőnek egy színház életében?

Kiemelt szerep kéne, hogy jusson a szervezőknek. Vannak színészek, akik felfogják, hogy általunk működik a rendszer. Kőszínházaknál – mint azt tavaly a Budapesti Kamaraszínháznál dolgozva láttam - a szervezés a legtöbb helyen a lábtörlővel „egyenértékű”, és a szervezőt mindenki „fúrja”. Természetesen akadnak színházak, amelyek üdítő kivételek. Az egyik teátrum művészeti titkárának irodájában lettem figyelmes az alábbi beszédes feliratra: „Ha teltház van, jók a színészek és a rendező, ha nincs, rossz a szervezés.” No comment… Annyit fűznék mindehhez hozzá, hogy a néző nem hülye, ahogy egy kollégám szokott fogalmazni…

Szerintem tisztelni kellene azokat, akik ezekben a nehéz időkben még kitartanak emellett a szakma mellett. A színházi embereknek tisztába kéne lenniük a színházi szervezők hatalmas felelősségével, hogy általuk, általunk működik a rendszer.

A Főnix-ben úgy érzem, egy kicsit más a helyzet. Ezt a tevékenységet itt kezdtem el. Mindent az alapokról kezdtem, autodidakta módon tanultam, tanulom a szakmát. Lacit egyik mesteremnek tekintem. Sokat tanultam tőle, legfőképp a színház iránti egyedülálló elhivatottságából és profizmusából. Kétségkívül ő indított el ezen a pályán, s vezetett rá arra, hogy ezt a hivatást válasszam. Jó lenne, ha lennének társaim ebben a munkában, hiszen Mácsainé Szűcs Éva kolléganőmön kívül – habár vannak segítőink – nem nagyon vállalta fel senki eleddig teljes mellszélességgel, hogy szervezőnkké váljon. Voltak, akik rövidebb-hosszabb ideig a társulat kötelékébe tartoztak, ám idővel sajnos eltűntek.

Láttam, hogy az iwiw-en felraktad a képeid közé La cosa nostra („a mi ügyünk”) néven a Főnix logóját is. Mi a Te szereped a Főnix-ben?

Biztos, hogy én vagyok az illetékes abban, hogy ezt a kérdést megválaszoljam? …számomra a Főnix egy becsületbeli ügy. A dolog „ügysége” miatt került fel a fotóim közé a Főnix-logó és a hozzá tartozó felirat. Ha pénzsóvár, karrierista lennék, már nem dolgoznék itt. Elhivatottság van bennem aziránt, hogy ezt a társulatot eljuttassuk arra a helyre, és szintre, amelyre predesztinálva van.

A Főnix fiatal, független társulat, nincs harsány média háttere, nincsenek „húzónevei”, sztárjai, nincsenek körülötte botrányok, amelyekről beszélni lehetne. Hogy lehet így nézőt szervezni?

Jó a kérdés, mert nem könnyű megválaszolni. Az első kérdésnél már némiképp érintettük ezt a problémát. A személyes hitellel lehet az embereket elhívni a színházba, valamint megvannak erre a különböző marketing-technikák. Például az ötletes, hangzatos címek, de a legfontosabb a személyes találkozásoknál a te személyes szereteted és lelkesedésed az ügy iránt, amit az emberek megéreznek, amikor az előadásokról beszélsz. Frappáns, meggyőző szóbeli „szinopszist” is szoktam „mellékelni” az előadásaimhoz. Egy kicsit „faltörő kos” dolog ez a szervezés. Ha például nagyszínházban kapnak jó jegyet tőled, jó előadásokra, akkor több bizalommal vannak az általad ajánlott kevésbé ismert színházi produkciók iránt is, de ilyen esetekben mindenekelőtt a személyességre és a meggyőzőképességedre is nagy szükséged van.

Mik azok a tulajdonságok, amelyek eladhatóvá, vonzóvá teszik a Főnix előadásait a nézők számára?

Formabontó előadásokról van szó, amelyre jó példaként szolgálhatnak a Karinthy-produkciók. Fontos kiemelni, azt a fajta képzettséget, ami nagyban jellemzi a társulatot. Több, főnixes előadásra ellátogatott kollégámnak volt már az a véleménye, hogy kőszínházi minőséget kapott. Hitelesség, pontosság, profizmus, a sztárallűröktől való mentesség és egy jól kialakított management teszi, tenné eladhatóvá a Főnix előadásait. A mi fegyverünk az adott szó és az a fajta tűzzel való játék, ami a szlogenből is kiderül.

Több színháznak, kőszínháznak, társulatnak szervezel. Miért szervezel a Főnix-nek?

Messziről kezdeném. Világéletemben magamutogató gyerek voltam. Szülővárosomban, Szegeden kezdtem el iskolába járni. Többször szavaltam, parodizáltam különböző plénumok előtt, sőt elsős gimisként osztálytársaimmal Pécsett is felléptünk egy olasz nyelvű színjátszó fesztiválon, ahol – ki tudja miért – egy magát folyton produkáló, bohóc szerepét alakítottam. Pestre kerülve dráma tagozatos gimnáziumban érettségiztem le, de nem éreztem magamban elég erőt ahhoz, hogy színész legyek. Játszhattam ávós tisztet, költőt, futballdrukkert, tolószékest egy Beckett-darabban, sőt 2000-ben az Országos Diákszínjátszó Fesztivál csurgói döntőjén, első helyezést értünk el Garcia Lorca: „Szerelem a kertben” c. darabjával. A másik dolog, ami nagyon vonzott, az a futball volt, de mára csak a „megyekettőben” riogatom az ellenfél csatárait, mivelhogy kapus vagyok. Utólag bánom, hogy nem voltam tudatosabb a sport és a színház dolgában. Az érettségi után eltávolodtam a színháztól, az egyetemi évek más irányba sodortak el. Egy totális véletlen folytán kerültem kapcsolatba a Főnix-szel. Egy nagy magánéleti válságból húzott ki Bicskei Kiss Laci és az „ügy”. Itt éreztem újból, hogy fontos vagyok, hogy számít a szavam. Habár még most is az út elején járok, a „pályámat” itt kezdtem. Az alapoktól indultam el. Követek, követtem el hibákat, ember vagyok, de a Főnix nagyon fontos pont az életemben. Amit tudok, becsülettel megteszek, amellett, hogy itteni tevékenységem, megélhetésem egy része is. Amíg a társulat el nem zavar, maradok.

Miben különböznek a Főnix előadásai más színházak előadásaitól?

A formabontó jelleget továbbra is kiemelném. Disszonáns hanggal még nem találkoztam a Főnix megítélése kapcsán. Ezt igazolják a vendégkönyv bejegyzései is. Az előadások magukon viselik a konzervatív magyar polgári színjátszás hagyományait. Az aktuális felszínes divatirányzatok kívül esnek a Főnix-en. A társulat repertoárja döntően a magyar irodalom remekműveiből merít. Ez is vonzó sokak számára.

Véleményed szerint mi a helye a Főnix-nek a magyar/európai színházi palettán?

Nehéz kérdés. A Főnix egy misszió, és mi, akik benne vagyunk, igyekszünk ezt teljesíteni. Vannak álmaim a Főnix-szel kapcsolatban. Szeretném, ha a társulat különleges szelete lenne a magyar színjátszásnak. Jó lenne, ha magyar jellege is megmaradna. Azokra a helyekre, ahová eddig eljutottunk, van esélyünk arra, hogy megmaradjunk. Ez egy olyan hiteles műhely, ami a színészek számára ugródeszka lehet nagyobb társulatok, színházak felé, mint ahogy ez többeknek már sikerült is. Szükség lenne minél több anyagi és szellemi mecénás támogatására, olyan emberekre, mint például Pécsi Éva, aki egyszer azt mondta, hogy addig nem nyugszik, míg egy épület homlokzatán nem látja azt, hogy Főnix Színház. Én is ehhez tartom magam.

Mi a Főnix jövője?

Az álmaink beteljesülése. Szeretném, ha Laci nyugodtan dolgozhatna. Agilis, szervezetten működő, színház iránt elkötelezett emberek kerestetnek, akiknek az érvényesülését hatékony szervezés segíti. Megteremtjük, hogy egyre több legyen a fellépési lehetőség, hogy egyre többen kerülhessenek mélyvízbe. Törekszünk arra, hogy műhelyünk ugródeszka jellege továbbra is működjön. Állandó fellépőhelyeink megtartása és további egyre intenzívebb országjárás várható. Ma például az őszi szezonra két esztergomi, két törökbálinti és egy dömsödi gyermekelőadásról állapodtam meg előzetesen. Missziónk során el kell jutni a legkisebb településekre, a legtávolabbi helyekre is. Vízválasztó időszak következik. Fontos cél és stabil jövőnk záloga, hogy a Főnix társulatát becsempésszük a kőszínházi keretek közé, amelyre már voltak kísérletek ebben az évadban is.

Mi lenne a Főnix jövője, ha Te alakítanád?

Az én ideám úgy festene, hogy korlátlan lehetőségeket kapnék a kezembe. Korlátlan telefon- használat, autó, iroda stb…, minden, ami az optimális működéshez hozzájárulhat. Kialakítanám a megfelelő szervezői hátteret, több lelkes és elkötelezett szervezővel karöltve és Lacival egyetértésben megvalósítanánk a kitűzött célokat. Fontos a budapesti közönség meghódítása. Az új szervezői erő segítségével Budapest hatékonyabban tudna működni és a vidéki szervezést megtartanám magamnak. Fontos pont, hogy a Drámastúdió is tudjon úgy működni, ahogy a tanár úr szeretné. Jó lenne, ha lennének filmes megkeresések és egyre több kihívás és kiugrási lehetőség adódna a tanítványoknak. Minden tiszteletem a társulaté, ám elengedhetetlen, hogy egy-két ember szemlélete és önbizalma is megváltozzon a társulatban, hiszen ezek a célok legfőképp őértük fogalmazódnak meg.

„Üzenet a nézőknek”: szerinted miért érdemes eljönni a Főnix előadásaira?

A tűzzel játszunk! Az elmúlt évek megnövekedett előadásszáma, és a vidéki előretörés is azt mutatja, hogy van igény a Főnix-re, mint hiteles hangra. Érzékeny, tehetséges, képzett, kőszínházi minőségben játszó emberek tolmácsolásában, szerényebb keretek között, de kivételesen nagyszerű előadásokat élvezhet minden kedves színházlátogató.

 

A riportot Pók Tímea készítette

 

 

Tisztelt Nézőnk!

Ha kérdése van a hónap színészéhez, az Arcképcsarnok szereplőjéhez, kérjük, írja meg, amire kíváncsi!

fonixmuhely@gmail.com

Kapcsolat  

|   +3620-384-6658 Bicskei Kiss László  |  

fonixmuhely@gmail.com  |  

Facebook   |

   Impresszum  |  

 

Oldaltérkép  |